Meta Nihonga(Meta Japanese-style painting)

 

Meta Nihonga is an art concept formulated in 2023 by Tenmyouya as an antithesis to modern Japanese-style painting.

Traditional Nihonga (Japanese-style painting) involves using mineral pigments fixed with animal glue, or ink on washi paper or silk. On the other hand, Western painting uses oil paints on canvas. The artistic concept I devised, "Neo Nihonga" does not adhere to traditional materials or supports. Instead, it employs modern acrylic paints on contemporary materials like plywood and illustration boards. This marks a decisive departure from traditional Nihonga and Western painting, aiming to break down the binary opposition between the two. From today's perspective, the attempt to reinterpret Nihonga within the flow of contemporary art, free from conventional methods and themes, has become generalized and established. Now, Nihonga has moved past its inferiority complex towards Western painting and has entered a phase where it seeks its own unique identity and essence.

The term "meta" means "higher" or "transcendent. "Meta Nihonga" is an attempt to update the environment surrounding Nihonga by incorporating new technologies such as photography, computer graphics, and AI, continually evolving the art form.

メタ日本画

 

メタ日本画は、天明屋尚が2023年に考案した美術概念。

旧来の日本画は岩絵具を膠で定着させ、または墨を使用し和紙や絹に描いたものである。一方、西洋画は油絵具によりキャンバスに描いたもの。私が考案した美術の概念「ネオ日本画」は、画材や支持体にはこだわらず、現代の絵具であるアクリル絵具を用いて現代のシナベニア板やイラストボードに描いている。そこが旧来の日本画や西洋画との決定的な違いであり、また従来の日本画/西洋画という二項対立を壊すことが狙いであった。現在の視座で見ると、技法も画題も従来の枠組みに捉われず、現代美術の潮流の中で日本画を新たに捉え直す試みはもはや一般化し、定着したと考えられる。今や日本画は、西洋画へのコンプレックスから脱却し、日本らしさ、日本画らしさを希求する段階に来ている。

メタとは「高次の」や「超越した」を意味する言葉。「メタ日本画」とは、日本画を取り巻くそのような環境を更新し、写真やCG、AIなどの新技術も取り入れ日本画を進化させ続けるための試みなのである。

Copyright © Tenmyouya Hisashi All Rights Reserved.

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Meta Nihonga(Meta Japanese-style painting)

 

Meta Nihonga is an art concept formulated in 2023 by Tenmyouya as an antithesis to modern Japanese-style painting.

Traditional Nihonga (Japanese-style painting) involves using mineral pigments fixed with animal glue, or ink on washi paper or silk. On the other hand, Western painting uses oil paints on canvas. The artistic concept I devised, "Neo Nihonga" does not adhere to traditional materials or supports. Instead, it employs modern acrylic paints on contemporary materials like plywood and illustration boards. This marks a decisive departure from traditional Nihonga and Western painting, aiming to break down the binary opposition between the two. From today's perspective, the attempt to reinterpret Nihonga within the flow of contemporary art, free from conventional methods and themes, has become generalized and established. Now, Nihonga has moved past its inferiority complex towards Western painting and has entered a phase where it seeks its own unique identity and essence.

The term "meta" means "higher" or "transcendent. "Meta Nihonga" is an attempt to update the environment surrounding Nihonga by incorporating new technologies such as photography, computer graphics, and AI, continually evolving the art form.

メタ日本画

 

メタ日本画は、天明屋尚が2023年に考案した美術概念。

旧来の日本画は岩絵具を膠で定着させ、または墨を使用し和紙や絹に描いたものである。一方、西洋画は油絵具によりキャンバスに描いたもの。私が考案した美術の概念「ネオ日本画」は、画材や支持体にはこだわらず、現代の絵具であるアクリル絵具を用いて現代のシナベニア板やイラストボードに描いている。そこが旧来の日本画や西洋画との決定的な違いであり、また従来の日本画/西洋画という二項対立を壊すことが狙いであった。現在の視座で見ると、技法も画題も従来の枠組みに捉われず、現代美術の潮流の中で日本画を新たに捉え直す試みはもはや一般化し、定着したと考えられる。今や日本画は、西洋画へのコンプレックスから脱却し、日本らしさ、日本画らしさを希求する段階に来ている。

メタとは「高次の」や「超越した」を意味する言葉。「メタ日本画」とは、日本画を取り巻くそのような環境を更新し、写真やCG、AIなどの新技術も取り入れ日本画を進化させ続けるための試みなのである。

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